Diferențele de pensie
Pot rezulta în primul rând între sumele stabilite și cele legal cuvenite, cauzele acestor diferențe fiind diverse, dar nu de puține ori rezultate din erori de aplicare a legislației în vigoare.
„(1) În situaţia în care, ulterior stabilirii şi/sau plăţii drepturilor de pensie, se constată diferenţe între sumele stabilite şi/sau plătite şi cele legal cuvenite, casa teritorială de pensii operează, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificările ce se impun, prin decizie de revizuire(….)
(2) Sumele rezultate în urma aplicării prevederilor alin.(1) şi (11) se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie, calculat de la data constatării diferenţelor. Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul unei erori materiale, de calcul sau al oricărei greşeli de redactare, omisiuni sau menţiuni greşite, intervenite în procesul administrativ de evaluare, prelucrare şi redactare a datelor în vederea emiterii deciziei de pensionare sau a datelor înscrise în aceasta ori în sistemul electronic de punere în plată a deciziei, termenul general de prescripţie nu se aplică pentru recuperarea de către beneficiarul dreptului la pensie a sumelor neplătite de către casa teritorială de pensii competentă.”
Pentru a înţelege noțiunile referitoare la aplicarea indicelui de corecţie, considerăm a fi necesară prezentarea unui scurt istoric referitor la modificările legislative în domeniul pensiilor.
Astfel, până la data de 1 ianuarie 2011, a fost în vigoare Legea nr. 19/2000 privind sistemul de pensii publice, iar începând cu acea dată a intrat în vigoare Legea nr. 263/2010 – lege care este în vigoare şi în prezent, până la aplicarea integrală a Legii nr. 360/2023.
Legea nr. 263/2010 a introdus unele modificări, care în esenţa lor au înăsprit condiţiile de pensionare şi au dezavantajat persoanele pensionate în baza acestei legi faţă de persoanele ale căror pensii au fost stabilite anterior datei de 1 ianuarie 2011.
Pentru a atenua aceste dezavantaje, a fost introdus articolul 170 care prevede aplicarea unui indice de corecţie asupra punctajului mediu anual al celor pensionaţi după data de 1 ianuarie 2011.
Potrivit definiției iniţiale a indicelui de corecţie acesta este raportul dintre 43,3% din câştigul salarial mediu brut realizat în anul precedent şi valoarea unui punct de pensie în vigoare la data pensionării.
Aplicarea prevederilor antereferite au fost prorogate prin ordonanţe de urgenţă până la data de 1 ianuarie 2013. Drept urmare, prevederile articolului 170 (în forma iniţială) au intrat în vigoare abia la data de 1 ianuarie 2013.
Formula de calcul iniţială, aşa cum a fost citată mai sus, nu se putea aplica întrucât la începutul anului 2013 Institutul Naţional de Statistică nu putea încă să calculeze şi să comunice care au fost salariile medii brute realizate în anul 2012.
Aceste date statistice s-au cunoscut şi s-au comunicat abia în toamna anului 2013 – fapt care a făcut imposibilă aplicarea indicelui de corecţie în forma iniţială de la începutul anului 2013.
În acest context a fost adoptat un act normativ – OUG nr. 1/2013 – care a precizat că în anul 2013 indicele de corecţie care s-a aplicat punctajului mediu anual determinat iniţial să fie de 1,06. Acest indice de corecţie s-a aplicat automat şi acelor persoane ale căror drepturi de pensie s-au deschis începând cu luna ianuarie 2011.
Prin decizia Curţii Constituţionale – decizie care a fost publicată în Monitorul Oficial al României din data de 7 noiembrie 2013 și care este obligatorie – s-a constatat că aplicarea acestui indice de 1,06 de la data de 1 ianuarie 2013 este neconstituţională.
Din considerentele cuprinse în decizia anterior menționată a rezultat că la data de 1 ianuarie 2013 trebuiau aplicate prevederile art. 170 aşa cum au fost ele publicate în forma iniţială.
Având în vedere că Decizia Curţii a fost publicată în Monitorul Oficial din data de 7 noiembrie 2013, pensionarii care s-au pensionat după data de 1 ianuarie 2011 au dreptul la o diferenţă datorită aplicării noilor prevederi aferentă perioadei de după 7 noiembrie 2013.
Facem precizarea că indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie, doar în situaţia în care data stabilirii drepturilor iniţiale este ulterioară datei de 1 ianuarie 2011.
Astfel, în cazul drepturilor de pensie de invaliditate sau pensie anticipată / anticipată parţială deschise înainte de 1 ianuarie 2011 şi recalculate după această dată prin trecerea la pensia pentru limită de vârstă, indicele de corecţie nu se aplică, întrucât recalcularea nu reprezintă o stabilire nouă de drepturi.
Cu alte cuvinte data acordării indicelui de corecție este cea la care stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condițiile Legii nr. 263/2010, chiar dacă aceasta este anterioara zilei de 10 februarie 2020, când Decizia nr. 702 din 31 octombrie 2019 pronunțată de Curtea Constituțională a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96.
Evoluția indicelui de corecție
Curtea Constituțională a României a stabilit că:
Indicele de corecție trebuie aplicat și pensionarilor care au trecut de la pensie de invaliditate la pensie pentru limită de vârstă după anul 2010, astfel cum prevede Hotărârea nr. 702/2019;
Beneficiază de indicele de corecție prevăzut la art. 170 din Legea nr. 263/2010și titularii pensiilor pentru limită de vârstă, care au fost stabilite după 1 ianuarie 2011 și care au fost transformate din pesnii anticipate parțial stabilite anterior acestei date.
Cu alte cuvine, pensionarii care au trecut din pensie anticipată sau anticipată parțial în pensie pentru limită de vîrstă în perioada 2011-2016 pot solicita acordarea indicelui de corecție existent la data trecerii în pensia pentru limita de vârstă.
Pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 inclusiv, indicele de corecție se aplică punctajelor medii anuale determinate conform prevederilor art. 95 din Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
- 1,12 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2011 inclusiv;
- 1,17 penstru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012 inclusiv;
- 1,17 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2013-22 ianuarie 2013 inclusiv:
- 1,06 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 23 ianuarie 2013-31 decembrie 2013 inclusiv;
- 1,07 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2014;
- 1,07 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2015;
- 09 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2016;
- 1,14 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2017;
- 1,15 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2018;
- 1,2 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2019;
- 1,41 pentru persoanele le căror drepturi de pensie s-au deschis în 2020;
- 1,41 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2021;
- 1,41 pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în 2022.
Aspecte doctrinare și practice legate de acordarea diferențelor indicelui de corecție
Urmare a publicării în Monitorul Oficial a Deciziei nr. 702/2019 a Curţii Constituţionale, casele de pensii au procedat la emiterea din oficiu de decizii de revizuire a drepturilor de pensie în cazul beneficiarilor pensiilor de invaliditate stabilite sub imperiul Legii nr. 19/2000 şi devenite pensii pentru limită de vârstă după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010.
Indicele de corecţie aplicat este cel din anul în care pensia de invaliditate devine pensie pentru limită de vârstă, iar diferenţele de drepturi de pensie sunt acordate de la 10.02.2020, data publicării deciziei în Monitorul Oficial.
Împotriva deciziilor de revizuire a drepturilor de pensiei sunt formulate contestaţii privind data de la care sunt acordate diferenţele de drepturi băneşti. Indicele de corecţie nu este aplicat în cazul în care pensia de invaliditate s-a stabilit în baza Legii nr. 3/1977, instanţele fiind sesizate cu cereri de recalculare a pensiilor în baza deciziei nr. 729/2019.
Potrivit Curții Constituționale sintagma „înscrierea iniţială la pensie” din cuprinsul art. 170 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 este constituţională, în ceea ce priveşte beneficiarii pensiilor de invaliditate, în măsura în care se interpretează că se referă la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă prin aplicarea, pentru prima oară, a condiţiilor de vârstă legală de pensionare şi stagiu complet de cotizare prevăzute de Legea nr. 263/2010.
Curtea reţine că indicele de corecţie prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 reprezintă o măsură prin care legiuitorul a urmărit să compenseze consecinţele negative în ceea ce priveşte cuantumul pensiei pe care condiţiile referitoare la stagiul complet de cotizare reglementate de Legea nr. 263/2010 le au în raport cu cele stabilite prin Legea nr. 19/2000. 26.
Pentru persoanele care au obţinut o pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000, dar îndeplinirea condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă a avut loc după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010, fiind supuşi condiţiilor de stagiu complet de cotizare prevăzute de această lege, aceştia nu beneficiază de aplicarea indicelui de corecţie prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010, întrucât înscrierea iniţială la pensie s-a făcut potrivit legislaţiei anterioare, care nu prevedea acordarea acestui beneficiu.
În consecinţă, raportat la acești indivizi, Curtea Constituțională a constatat că se creează o diferenţă de tratament juridic între persoanele care au obţinut iniţial o pensie de invaliditate potrivit Legii nr. 19/2000 în raport cu persoanele care au obţinut acelaşi tip de pensie în temeiul Legii nr. 263/2010.
Diferența subzistă din perspectiva condiţiilor de calcul al pensiei pentru limită de vârstă stabilită, care se acordă, în ambele situaţii, în condiţiile Legii nr. 263/2010.
Prin urmare, Curtea a reținut că solicitarea acordării pensiei de invaliditate înaintea împlinirii condiţiilor de stagiu şi vârstă necesare acordării pensiei pentru limită de vârstă nu a reprezentat o manifestare de voinţă a asiguratului pentru obţinerea dreptului la pensie în condiţii mai favorabile, ci este consecinţa unor evenimente imprevizibile, cu efecte negative asupra capacităţii de muncă a persoanei în cauză.
Mai mult, Curtea a observat că la data stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, potrivit Legii nr. 263/2010, atât pentru persoanele care au obţinut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000, cât şi pentru cele care au obţinut acelaşi tip de pensie în temeiul Legii nr. 263/2010, se va avea în vedere stagiul complet de cotizare prevăzut de această din urmă lege.
Aşa fiind, persoanele care au obţinut pensie de invaliditate potrivit legislaţiei anterioare nu beneficiază de niciun avantaj obţinut în temeiul Legii nr. 19/2000, astfel încât excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corecţie prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu este justificată în mod obiectiv şi raţional.
Având în vedere cele mai sus reţinute, referitor la persoanele care au obţinut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000, interpretarea sintagmei „la înscrierea iniţială la pensie”, în sensul că acestora nu li se acordă indicele de corecţie cu prilejul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă în condiţiile de stagiu de cotizare şi vârstă legală de pensionare prevăzute de Legea nr. 263/2010, creează un tratament juridic diferit.
Acest tratament juridic diferit este, deci, contrar prevederilor constituţionale care consacră egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
Prin urmare, Curtea apreciază că această sintagmă legală este constituţională doar în măsura în care se interpretează că:
– pentru persoanele care au obţinut pensie de invaliditate potrivit Legii nr. 19/2000 înscrierea iniţială la pensie se referă la momentul când stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condiţiile Legii nr. 263/2010, respectiv atunci când a fost acordată pensia pentru limită de vârstă.
Ca efect al acestor interpretări obligatorii ale Curții Constituționale, începând cu data de 1 ianuarie 2011 beneficiază de indicele de corecție prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 și titularii pensiilor pentru limită de vârstă transformate din pensii de invaliditate deschise în baza Legii nr. 19/2000.
Titularii pensiilor anticipate parțiale deschise în temeiul Legii nr. 19/2000 și transformate în pensii pentru limită de vârstă în baza Legii nr. 263/2010 și cei ai pensiilor pentru limită de vârstă deschise după 1 ianuarie 2011 „netransformate“ din alte categorii de pensie beneficiază de tratament juridic similar sub aspectul modalității de determinare a cuantumului pensiei.
Totodată, Curtea subliniază că ipoteza analizată nu se referă la aplicarea aceluiași tratament pentru, pe de o parte, titularii pensiilor anticipate parțiale deschise înainte de 1 ianuarie 2011 și transformate în pensii pentru limită de vârstă tot înainte de această dată și, pe de altă parte, a titularilor pensiilor pentru limită de vârstă sau pensii anticipate deschise după 1 ianuarie 2011.
Prin urmare, dacă prin dispozițiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 s-a instituit dreptul la aplicarea indicelui de corecție, cererea de revizuire a pensiei în raport cu acesta, formulată de pensionarii ale căror pensii de invaliditate au devenit pensii pentru limită de vârstă și stagiu complet de cotizare conform Legii nr. 263/2010, nu le poate fi refuzată prin menținerea până la 10 februarie 2020 a unei interpretări statuate deja ca fiind una neconstituțională, ipoteza contrară conducând practic la aplicarea textului într-o formă afectată de viciul de neconstituționalitate.
Până la publicarea deciziei nr. 702/2019 a Curţii Constituţionale, indicele de corecție nu a fost aplicat în cazul beneficiarilor de pensie de invaliditate/anticipată cu drepturi de pensie deschise sub imperiul Legii nr. 19/2000, devenite/transformate în pensii pentru limită de vârstă sub imperiul Legii nr. 263/2010, apreciindu-se că înscrierea iniţială la pensie, în cazul acestora, este data emiterii deciziei prin care sa stabilit dreptul de pensie de invaliditate/anticipată.
Decizia nr. 70/2021 a ÎCCJ a interpretat dispozițiile art. 170 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, în sensul că data acordării indicelui de corecție este cea la care stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condițiile Legii nr. 263/2010, chiar dacă aceasta este anterioară zilei de 10 februarie 2020.
Aplicarea indicelui de corecție de la data la care se stabilește pentru prima dată pensia în condițiile Legii nr. 263/2010 presupune aplicarea indicelui prevăzut pentru anul în care sunt îndeplinite condițiile de vârstă pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă.
Cu titlu de exemplu, în cazul unui pensionar cu pensie de invaliditate devenită pensie pentru limită de vârstă în anul 2014, se va aplica indicele de 1,07 iar diferențele de pensie se acordă de către Casele Județene de Pensii de la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial, respectiv data de 10.02.2020.
Acordarea de către casa de pensii a diferențelor de drepturi de pensie începând cu data publicării deciziei Curţii Constituţionale este susţinută pe argumente vizând asimilarea situației interpretării constituționale a dispoziţiilor art. 170 cu situațiile de modificare legislative care impun recalculări şi pe inexistenţa dreptului anterior publicării deciziei Curţii Constituţionale.
Prin derogare de la prevederile Codului Civil referitoare la termenul de prescripţie, drepturile de pensii stabilite/recalculate în condițiile prezentei legi se plătesc de la data acordării înscrisă în decizia emisă de casa teritorială de pensii, dată stabilită prin decizia nr. 70/2021 a ÎCCJ a fi cea la care stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condițiile Legii nr. 263/2010.
Într-un dosar demarat în anul 2023, Cândea Law Office a obținut o admitere a cererii de chemare în judecată, în sensul obligării pârâtei (Casa de Pensii) să revizuiască drepturile de pensie pentru ale reclamantului începând cu data de 01.01.2013 cu acordarea indicelui de corecţie de 1,12 prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010.
În cele ce urmează exemplificăm:
FOND: „Admite cererea. Obligă pârâta să revizuiască dreptul de pensie al reclamantului, cu acordarea indicelui de corectie de 1,12, începând cu data de 01.01.2013.
Obligă pârâta sa achite reclamantului diferentele de drepturi de pensie, rezultate în urma revizuirii, începând cu data de 01.01.2013 până la data de 10.02.2020, sume la care se va calcula dobânda legală penalizatoare de la data scadenţei fiecărui drept până la data plăţii efective şi care vor fi actualizate cu indicele de inflaţie la data plătii efective.
Obligă pârâta să plătească reclamantului 1.500 lei cheltuieli de judecată. Cu apel în 30 zile de la comunicare, care se va depune la Tribunalul _________.”
În prezent este acordat termen pentru judecarea apelului declarat de Casa de Pensii a Municipiului București.
Vă oferim asistență și reprezentare în fața instanțelor judecătorești pentru soluționarea litigiilor referitoare la acordarea diferențelor indicelui de corecție.
Pentru mai multe informații privind activitatea desfășurată de Cabinet vă rugăm să ne contactați prin intermediul formularului de contact.