Obținerea avizului de angajare în muncă
Aviz de angajare - Considerații generale
Angajarea cetățenilor străini se poate face numai în baza unui aviz de angajare eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări. Condițiile de obținere a avizului de angajare sunt reglementate de O.G. 25/2014.
În sensul acestei legi, prin aviz de angajare se înțelege documentul eliberat de autoritățile competente prin care se naște dreptul angajatorului de a încadra în muncă cetățeni străini. Angajarea în muncă a cetățeanului străin fără obținerea avizului de angajare în muncă constituie contravenție și se sancționează conform legii. De la obligativitatea de obținere a avizului de angajare în muncă lege prevede câteva excepții, excepții în care angajatorul poate încadra în muncă cetățeni străini fără parcurgerea procedurii de obținere a avizului de angajare în muncă.
Aviz de angajare - Servicii oferite de cabinetul nostru
Avocații noștri specializați în obținerea avizului de angajare în muncă vă stau la dispoziție cu următoarele servicii:
- Consultanță juridică privind obținerea avizului de angajare în muncă.
- Parcurgerea procedurii online prin care se solicită aviz de angajare în muncă.
- Întocmirea actelor necesare obținerii unui aviz de angajare.
- Obținerea adeverinței eliberate de ANOFM.
- Întocmirea și depunerea dosarului pentru eliberarea unui aviz de angajare în muncă.
- Plângere prealabilă împotriva deciziei de respingere a cererii privind obținerea avizului de angajare în muncă.
- Cereri de chemare în judecată prin care se solicită anularea deciziei de respingere a cererii de obținere a avizului de muncă.
Aviz de angajare - Procedură de obținere
Procedura de obținere a avizului de angajare în muncă are ca moment de început obținerea actelor necesare și întocmirea dosarului. O dată obținute toate actele necesare obținerii avizului de angajare în muncă acestea se încarcă în portalul Inspectoratului Român pentru Imigrări pentru a parcurge prima etapă, anume procedura online de verificare a actelor și stabilire a datei la care urmează a fi depus dosarul.
De regulă, durata acestei proceduri este cuprinsă între 14 – 30 de zile. În urma parcurgerii acestei proceduri autoritatea competentă va elibera formularul de programare, va stabili data și ora depunerii dosarului și va comunica solicitantului să depună în completare acte pe care, suplimentar celor cerute de lege, le consideră necesare.
A doua etapă constă în depunerea fizică la dosarului pentru obținerea avizului de angajare în muncă. Durata legală de soluționare a cererii de obținere a avizului de angajare în muncă este de 30 de zile de la data înregistrării acesteia. În situația în care, pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de obţinere a unui avizului de angajare sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
Aviz de angajare - Acte necesare
Este important de menționat că în funcție de tipul de aviz de angajare solicitat și în funcție de activitatea care urmează a fi prestată de viitorul angajat legea poate să prevadă necesitatea depunerii unor acte suplimentare celor general obligatorii prezentate în lista de mai jos.
Listă acte necesare:
- Cerere eliberare aviz de angajare.
- CUI-ul societății angajatoare.
- Certificat constatator pentru societatea angajatoare.
- Organigrama societății angajatoare.
- Fișa postului ce urmează a fi ocupat de viitorul angajat.
- Certificat de atestare fiscală pentru societatea angajatoare.
- Oferta de angajare a cetățeanului străin.
- Anunțuri de angajare.
- Adeverință ANOFM.
- Formularul care dovedește parcurgerea procedurii online de obținere a unui aviz de angajare.
- Procesul verbal prin care a fost selectat pentru angajare cetățeanul străin pentru care se solicită eliberarea unui aviz de angajare.
- Cazierul judiciar al societății angajatoare.
- Cazierul judiciar al străinului ce urmează a fi angajat.
- CV și o declarație pe proprie răspundere din partea străinului.
- Pașaportul persoanei ce urmează a fi angajată.
- Poze tip pașaport din partea persoanei ce urmează a fi angajată.
- Taxa pentru aviz de angajare.
Aviz de angajare - Tipuri de avize de angajare
OG. 25/2014 reglementează mai multe tipuri de avize de angajare în muncă, după cum urmează:
- Aviz de angajare pentru lucrători permanenți. Acest tip de aviz este destinat angajatorilor care intenționează să angajeze cu normă întreagă, pe perioadă determinată sau nedeterminată forță de muncă calificată sau necalificată.
- Aviz de angajare pentru lucrători stagiari este destinat angajatorilor care oferă stagii de calificare profesională.
- Aviz de angajare pentru lucrători sezonieri este eliberat angajatorilor care desfășoară activități comerciale cu caracter sezonier.
- Aviz de angajare pentru lucrători au pair, destinat angajatorilor care intenționează angajarea personalului pentru îngrijirea copiilor sau desfășurarea activităților casnice.
- Aviz de angajare pentru lucrători transfrontalieri, destinat angajatorilor care au puncte de lucru în apropierea punctelor de frontieră și intenționează angajarea cetățenilor străini care au domiciliul în apropierea punctului de frontieră.
- Aviz de angajare pentru lucrători înalt calificați, este destinat angajatorilor care intenționează angajarea de personal care fac dovada calificării din învăţământul postliceal sau superior, atât în cazul profesiilor reglementate, cât şi în cazul profesiilor nereglementate.
- Aviz de angajare pentru personal detașat. Acest tip de aviz este destinat reprezentanţei, sucursalei sau filialei din România a unei persoane juridice străine cu sediul în străinătate, care primeşte sau intenţionează să primească la muncă pe teritoriul României un lucrător detaşat sau un lucrător ICT.
Pentru mai multe informații referitoare la avizul de angajare vă invităm să lecturați și articolele noastre dedicat acestui subiect, iar în măsura în care sunteți interesat de obținerea avizului de angajare nu ezitați să ne contactați.